dinsdag 19 september 2006

het is maar een woord -

na deze zomer mira herontdekt te hebben die me zot maakte met haar 'parasiet', en an piérle aanschouwd te hebben op de gentse feesten die me geheel overdonderde met het vuur in haar stem, woorden en muziek, is het nu de buurt aan riet muylaert van jackobond om me te betoveren.

de laatste tijd begint het respect en de bewondering voor de vlaamse kunst te groeien in mij, te groeien. ik zag steve + sky samen met kleine fee aan de schelde, ik herinnerde me het pareltje anyway the wind blows. ik las tom lanoye, negeerde zijn tot oprisping wekkende vieze scènes en liet me meevoeren door de ijzersterke opeenstapeling van in elkaar passende woorden en emoties. ik verslond peter verhelst, droomde weg op de ijle woordenwolk.

het zijn slechts enkele voorbeelden, maar de kleine dingen zetten me aan het denken. de typisch vlaamse manier van woordgebruik. de gevangenis van het nederlands die opengebroken wordt door de subtiele veranderingen in zinsstructuren, hier het benadrukken van de eenvoud van de zin, daar een bombastische overvloed aan eloquente volzinnen. de vlaamse artiest weet de mentaliteit van 'ons volk' te vatten in taal, muziek. in pure eigenheid. ik vind mezelf terug, meer dan ooit. en meer dan ooit ben ik vastbesloten eens mijn eigen pure vlaamse eigenheid te laten uitbarsten.

"verlangen dat is maar een woord
maar als ge’t nie luid genoeg zegt wordt da niet gehoord
waarom denkt gij eigenlijk dakik altijd veel te vriendelijk ben
en dak de knopkes van mijn bloes altijd veel te ver openzet"

jackobond, verlangen

4 opmerkingen:

Anoniem zei

wat is ann pierlé een schitterende zangeres die op frisse wijze heel diepe teksten kan aanbrengen, totaal mijn ding niet, maar pierlé is echt wel prachtig :)

Anoniem zei

Merci voor de Mira-tip. Ik had er nog niet van gehoord, maar het klinkt goed.

Valerie zei

Mira is inderdaad super

"Parasiet, tumor, bacterie in mijn bloed
je bent een hardnekkig virus dat vreet aan mijn gemoed..."

Anoniem zei

Hey, ik heb Mira ook leren kennen. Keigoe. Maar kennen jullie Hannelore Bedert, da's zelfs nog beter. Die maakt kei-ontroerende liedjes. Heb tijdens een optreden van haar eens bijna de hele tijd zitten wenen en lachen.