donderdag 13 juli 2006

.

is ongenadig subtiel zijn nog subtiel?

11 opmerkingen:

tantieris zei

Neen, denk ik ... dat is ongenadig ...

Anoniem zei

je kan nooit ongenadig subtiel zijn
omdat subtiel zijn niets te maken heeft met on-of genade, subtiel zijn is enkel trachten om met zo veel mogelijk signalen, verbaal, non verbaal een onderwerp aan te brengen, meestal in een gesprek. dat is toch de algemene betekenis van het woord. het dialect voor subtiel is zoveel als rond de pot draaien, ik kan niet ongenadig rond de pot draaien, jij wel?

Anoniem zei

je kan nooit ongenadig subtiel zijn
omdat subtiel zijn niets te maken heeft met on-of genade, subtiel zijn is enkel trachten om met zo veel mogelijk signalen, verbaal, non verbaal een onderwerp aan te brengen, meestal in een gesprek. dat is toch de algemene betekenis van het woord. het dialect voor subtiel is zoveel als rond de pot draaien, ik kan niet ongenadig rond de pot draaien, jij wel?

Anoniem zei

oeps, 2 keer gepost, sry

nathalie zei

ongenadig rond de pot draaien is niet zo heel erg moeilijk. maar je draait dan bewust rond de pot, het is subtiliteit in zijn fijnste (en waarschijnlijk vrouwelijkste) vorm.
het is misschien een vrij grillige verwoording: ongenadig subtiel zijn. maar is het soms ook niet genadig om subtiel te zijn?

Anoniem zei

je benoemt de dingen verkeerd, ongenadig subtiel is niet hetzelfde als bewust subtiel, als iemand ongenadig subtiel was zou dit een erg belachelijk zicht zijn, als je de betekenis van deze woorden toch ter harte neemt. maar bewust subtiel is daarentegen wel perfect mogelijk, bewust subtiel ben je meestal wanneer je pijnlijke confrontaties wil vermijden, jouw verwoording is inderdaad grillig want je voegt nieuwe betekenissen aan woorden toe zodat anderen dit moeilijk kunnen begrijpen. en als je vindt dat het soms genadig is om subtiel te zijn dan ben je een leugenaar, want wanneer je tracht iemand een pijnlijk onderwerp aan te brengen dan zal je het onderwerp verbloemen vanaf het moment je het subtiel vertelt.

nathalie zei

beste onbekende.
het is net de kracht van de mens om woorden zo naast elkaar te plaatsen zodat ze een heel persoonlijke uitstraling krijgen. de woordenboek-connotatie doet er op dat moment niet veel meer toe. het gaat om kunst, niet om juistheid. verbreek de grenzen van je gedachtengoed, en probeer te genieten van woordspelletjes.

misschien is het ook leuk als je je de volgende keer bekend maakt.

met vriendelijke groeten,
de kleine keizerin.

ps: bewuste subtiliteit hoeft niet enkel gehanteerd te worden bij het vermijden van pijnlijke confrontaties. er zijn ettelijke andere situaties waarbij deze vorm uitstekend ingepast kan worden.

Anoniem zei

mijn excuses dat ik mezelf niet heb voorgesteld, alleifer is mijn achternaam trouwens. Erik alleifer, je spreekt het uit als [allaijfar]. maar dat buiten beschouwing gelaten.

woorden, zinnen het is een communicatiemiddel om je verstaanbaar te maken naar anderen toe en vice versa. woorden, hoe je ze ook plaatst of welke betekenis je er ook aan geeft als jij de enige bent die het kan begrijpen of er de zin van de betekenis in ziet dan hebben de woorden en zinnen die jij hebt geschapen geen enkel doel of betekenis, en dit gaat niet om woordenboek connotatie, kunst of juistheid, het gaat om wat de zin is van dingen die we zelf uitvinden. als je leeft in een wereld waar enkel jijzelf van hoogste tel bent dan zal dit je echt wel vreemd lijken omdat je dan zelf je eigen zin geeft aan dingen, dingen die soms zelfs helemaal niet bestaan. woorden stralen net zomin persoonlijkheid uit als dat stenen dat doen, want uiteindelijk zal enkel de betekenis die de persoon zelf geeft aan de woorden de uitstraling zien, alle anderen die deze woorden lezen zullen enkel hun eigen persoonlijkheid hier in zien. persoonlijkheid is niet iets dat je zo gemakkelijk kan vatten in een onvolkomen iets als het woord. meeste mensen kunnen hun eigen persoonlijkheid amper vatten in hun wezen laat staan in woorden. en je verwijt naar mij van mijn grenzen te verbreken is tamelijk ongepast, want als ik jou woorden lees dan vermoed ik meer dat jij het bent die trach uit zijn grenzen te breken maar daar slechts met momenten in slaagt, omdat je ik-zelf, je wezen, persoonlijkheid en je geweten in
conflict zijn. Nu niet onmiddelijk kwaad worden want ik schrijf altijd alleen maar wat ik denk, ik zal dan ook alvast mij excuses aanbieden mocht ik het fout hebben

nathalie zei

beste alleifer,
subtiel zijn is niet aan jou besteed? :)

is het niet net de macht van het woord om multi-interpretabel te zijn?

en ja, ik schrijf inderdaad vooral voor mezelf. ik zie dat niet als een fout, maar als groeien.
alle mensen die toch genieten van wat ik schrijf, of die gaan nadenken over bepaalde zinsconstructies en eventuele betekenissen, over gevoelens die sommige woorden en alinea's oproepen, die ontvang ik met open armen.

(om maar te zwijgen over mijn gekozen doelgroep. alles wat ik doe heeft zijn reden.) ghi°

Anoniem zei

Here are some links that I believe will be interested

Anoniem zei

Great site loved it alot, will come back and visit again.
»