donderdag 7 december 2006

agressieve waterlanders

mijn voeten zijn kletsnat, mijn sokken soppen in mijn witte botten en de blauwe jeans die ik draag heeft een vieze stadse modderrand. mijn donkerblonde haren plakken plat tegen mijn schedel en mijn ogen hangen half dicht van te weinig slaap.

ba. wat een dag. en het is nog geen elf uur, kan je nagaan.

ik heb me op deze druilerige donderdagochtend al van hot naar her gehaast. nieuwe weekendjobs in orde brengen, vergeten camera ophalen, grote mooie zwart-wit foto’s laten ontwikkelen. dat allemaal terwijl de regen neerplenst, de grijze hemel boven mij niet ophoudt met agressief haar waterlanders boven me uit te storten.

ik heb geen zin. ik heb geen zin. ik heb géén zin. niet om die 2000 woorden uit mijn pen te persen die haar creativiteit vannacht heeft achtergelaten in dromenland waar het zó veel beter vertoeven was. niet om die saaie les te volgen en kritiek te moeten aanhoren over een zin die twee regels te ver naar beneden staat of een woord dat verkeerd gekozen is. niet om die deadline te halen tegen morgenochtend. niet om sociaal te zijn, lief te doen of medeleven te tonen.

wat ik wil, is heerlijk languit op mijn bed gaan liggen, met een warm kersenpitkussen aan mijn arme koude voetjes. met de boekenspecial 06 van knack. met ‘amerika’ van martha mcphee, het meest overdonderende boek dat ik dit jaar heb gelezen. met een nieuwe afspraak in mijn agenda: nusch, theatervoorstelling van frank vercruyssen en judith davis.

maar nee. ik loop over de meir, glibberend en glijdend over natte straatstenen wanneer één of andere kerel me vanonder zijn paraplu enthousiast vraagt: "mevrouw, eet u smeerkaas?" bijna gil ik gefrustreerd: "nee!", maar het absurde van de situatie dringt net op tijd tot me door en ik schiet in de lach. terwijl míjn paraplu weggeblazen wordt door een hevige windvlaag, zucht ik eens diep. "komaan nathalie," spreek ik mezelf moed in. "nog even, en het is kerstvakantie…"

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Ach kom, het is zo mooi herfstweer!

Maar smeerkaas? Brrrr...

Anoniem zei

Fijn geschreven! Kan je zo verfilmen.

Nuance : ik kan dat niet, maar getalenteerde tv-mensen (Dée, Spielberg etc.) wél :)

Anoniem zei

Vrouwe Nathalie,
Ik heb even geklikt op dat boek 'America' van Martha Mcphee. Ik had er nog nooit van gehoord, maar zo'n liefdeshistorie, dat gaat er bij mij altijd wel in.
En dan loopt zo'n meisje, vechtend tegen de wind, over De Meir en dan weet je niet dat ze soms haar gedachten op een blog zet...

Anoniem zei

Nog maar 7 dagen en van die schoolzever zijn we voor een hele tijd vanaf :-)

Anoniem zei

de enquêtes beginnen wel raarder en raarder te worden precies ...

geen belgisch fenomeen hoor, hier staan ze ook dagelijks klaar met hun schrijfblok en pertinente vragenstellerij

Anoniem zei

ward heeft warme remedie gevonden tegen kouwelijke voeten maar tegelijk nummers verloren na zakkenrolfenomenalia.. argusoren verlangden nochthans naar warme woorden.. stilte als orkanen in bevroren waterglazen.. stilte en een kus. het ga je goed lieve nathalie-met-de-koude-voetjes. zoen

Anoniem zei

je kan zagen, maar helpen zal het niet doen

Anoniem zei

je kan ook helpen of ben ik nu aan het zagen?

Anoniem zei

Smeerkaas? Als ik me niet vergis kan peper in je sokken strooien helpen om warme voetjes te krijgen in de winter. ;-)