woensdag 2 augustus 2006

stilte

het regent buiten. het regent niet zomaar - dikke druppels plensen op de koepel, vullen de stilte in deze grote ruimte. het weer lijkt wel afgestemd op mijn gemoed. augustus wordt een sombere maand.

waarom bloggen mensen? onder welke vorm van communicatie valt dit werkwoord? het is een soort communicatie op zich.
hoe persoonlijk kun/wil je zijn? tantieris en an nelissen penden er ook hun gedachten over neer. of excuseer, typten. zelfs uitdrukkingen moeten worden aangepast...

het is een dilemma waar ik regelmatig over pieker. daarom zijn mijn schrijfsels de laatste tijd heel abstract. ik hou er niet van als onbekenden kunnen binnen kijken in mijn persoonlijke leven. ik volg veel blogs die ik heel leuk vind, maar tegelijkertijd ben ik me ervan bewust dat ik nooit zoiets zal kunnen schrijven. de dagboekvorm staat voor mij gelijk aan voyeurisme en ik moet er niet aan denken dat ik mijn geabstraheerde emoties terug de vorm geef die ze hadden toen ze aan mij kleefden.

op die manier kom ik terug tot de vraag: welk nut heeft bloggen - voor mij? en, wie heeft er boodschap aan mijn figuratieve woordkunst?

ik ben een beetje moedeloos de laatste dagen. vandaag stond ik aan de deur van mijn chique werk op hopland. ik probeerde even te ontsnappen aan de warmte en sommige vervelende rijke klanten die me uur na uur bezig houden. de regendruppels spatten in mijn gezicht en de wind blies enkele herfstbladeren naar binnen. vorige week waren die bladeren nog groen. nu ritselden ze droog op de vloer. me stil voelend raapte ik het verschrompelde blaadje op dat aan mijn voeten lag en staarde naar de werkmannen die de oude stadsfeestzaal ombouwen tot een modern winkelcomplex. ze waren allemaal doorweekt, de regen droop van hun gele jassen maar ze stonden daar te lachen - middenin het natuurgeweld dat naar beneden plensde.

sommige momenten doen je beseffen dat de wereld echt mooi is. maar mooie momenten die je met niemand kan delen, doen je heel alleen voelen..

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Heh, sommige van de vragen die je jezelf stelt klinken bekend in de oren.
Is het voyeurisme? Wel, het hangt ervan af hoever je de mensen toelaat. Ik probeer die grens ook te trekken. Je zult wel lezen hoe ik me soms voel, naar waar ik op reis ben geweest etc, terwijl ik toch zal proberen om ergens nog een soortement mysterieuse barrière hoog te houden. Zoals een stem op de radio, die magie is ook verbroken zodra je de persoon ziet.
Soms denk ik ook dat ik kwalitatief niet echt hoogstand bezig ben, of zijn er artikels waarvan ik het jammer vind dat er niet meer respons op kwam, maar uiteindelijk zet ik het online om het uit mijn systeem te krijgen. Wie het niet wil lezen zal de Back-knop wel vinden zeker?
En uw "figuratieve woordkunst" is zo slecht nog niet ;-)

nathalie zei

merci voor 't compliment :)

en ja, je hebt gelijk. dat van die mysterieuze barrière hoog houden is zelfs heel mooi gezegd. misschien moet ik leren het allemaal wat te relativeren. helaas is dat niet altijd mijn sterkste kant...

Anoniem zei

Relativeren was vroeger mijn sterkste kant ook niet, maar ik heb het wel geleerd. Of "moeten leren", is beter gezegd.

Anoniem zei

als we het over sommige persoonlijke blogs hebben kunnen we ABSOLUUT spreken voyeurisme! neem nu de mijne van vroeger, hoe persoonlijk was ik daar soms wel niet in. :o) voor sommige die mijn blogje lazen kon het misschien naïef overkomen. *binnenpretje* of het kon overkomen alsof ik mijn leven super interessant vind en het daarom met iedereen wil delen. vaak trek ik me geen bal aan van wat anderen ervan vinden, (soms te weinig) zolang ik me maar kan uiten. bloggen is voor mij een vorm van expressie. toch vind ik het tegelijkertijd wel fijn om anderen mijn schrijfsels te laten interpreteren. ze mogen het onzin vinden, het kan heel boeiend zijn om reacties te lezen! het lezen van anderen hun gedachten opent voor mij soms een deur om na te denken over mezelf. ik weet dat ik niet geweldig ben maar iedereen heeft zijn tekorten en iedereen heeft de mogelijkheid om te evolueren. de psychologie van de mens boeit mij!
alez, blablabla, nu to the point:
jouw blog boeit mij enorm. je schrijft over interessante dingen en ik kick erop om jouw schrijfstijl te bewonderen... als je ooit een boek schrijft... :o)*

*ik hoop dat je iets aan mijn reacties hebt, je mag mijn getyp gerust boelshit vinden hoor, ondertussen heb me toch weeral lekker kunnen uiten. ;o)

trouwens, mooi liedje op radio één 'my name is luca' x

klaproosjes, tintie op werk