donderdag 1 februari 2007

dit gezegd zijnde

ik kap er mee. met schrijven. een week of twee. denk ik. dan zien we wel.

de woorden zijn er niet meer. het optreden op de poetry slam was echt heel leuk. het was niet alleen een ontzettend fijne avond (en
vuurmeisje, uw gezelschap maakte het nog specialer). ik heb er ook een aantal dingen opgestoken en de feedback die ik van kaatje kreeg achteraf, heeft me serieus aan het nadenken gezet. te veel zelfs.

"Zaten we aan onze laatste kandidate, Nathalie. Nathalie die nog nooit eigen
werk had voorgedragen waardoor sommigen van de jury dachten dat Nathalie geen podiumervaring had. Mooi niet dus en dat was er aan te zien. Nathalie kon
performen, Nathalie straalde uit, Nathalie stond er gewoon, Nathalie wist dat
zij er stond. Alleen waren de teksten van Nathalie nog niet je dat, te veel
cliché, niks vernieuwend qua beeld (ook niet toen ik het later op internet
terugvond), nog te veel dwangrijm en dat kostte punten."

mijn teksten zijn dus cliché, niets vernieuwend qua beeld en ik gebruik veel te dwangrijm. ook is er nog gezegd dat ik nog niet 'rijp' ben, hoewel ik het in me heb. ik zeg volmondig ja op dat laatste. natuurlijk moet ik nog groeien.
niets vernieuwend qua beeld - daar kan ik nog goed inkomen. maar dat ik erg clichématig werk en dat ik te veel dwangrijm gebruik, daar heb ik het erg moeilijk mee.

voor ik verderga wil ik dit zeggen: de teksten die ik de laatste maanden heb geschreven, zijn vooral een tegenreactie geweest op mijn te abstracte manier van schrijven die ik vroeger hanteerde. en aangezien ik nu eenmaal een persoontje van extremen ben, draaide ik 180° en probeerde simpele zinnen uit, knallende directheid, rechtlijnige emoties, zwart-wit op papier. het zinde me wel. ik vond het ook niet zo slecht klinken. eerlijk gezegd.
ook zag ik mijn teksten als liedjes. ik heb ze als gedichten gebruikt, maar de vorm van een lied is nog altijd anders. ik heb mezelf vooral gewoon in de nesten gewerkt.

wat die dwangrijm betreft... wat is dwangrijm? soms heb ik inderdaad een net iets te voor de hand liggend rijmwoord gebruikt, maar wat met bijvoorbeeld willem wilmink? die doet niets anders dan simpele rijmen gebruiken die heerlijk klinken. klinken de mijne dan zo fout? wat met
mira? zij gebruikt ook heel dikwijls erg voor de hand liggende rijmwoorden, en ik vind haar schitterend. u niet? wat met jackobond? ook riet muylaert gebruikt zo'n rijm. ligt het verschil dan enkel in het woord dwang? gebruik ik dwang-rijm?

als het de waarheid is, dan ben ik inderdaad nog erg on-rijp. het zij zo. maar het heeft me wel een flinke deuk in mijn zelfvertrouwen bezorgd. ik durf niet meer aan een gedicht te beginnen. dus binnen een paar weken zien we wel weer verder.

ik ben door enkele mensen gevraagd om in maart nog eens op te treden. als ik dan wat nieuw materiaal heb, mag u altijd eens komen loeren. en uw mening vellen.

12 opmerkingen:

glowbutterfly zei

*begint alvast ontwenningsverschijnselen te vertonen*

Anoniem zei

Dat Kaatje & Co (hihi) vakmensen zijn die weten waarover ze spreken, dat wil ik niet ontkrachten. Maar alsjeblieft lieve keizerin, laat je niet kisten door het oordeel van één moment/jury. Ga nu niet anders schrijven omdat drie-vier mensen zeggen dat je anders zou moet gaan schrijven, ik denk dat er al héél wat meer hebben laten weten dat ze je huidige tendens wél appreciëren. Iedereen is anders, iedereen vindt iets anders goed, iedereen hoort vooral zichzelf te blijven. Als je graag schrijft, gewoon blijven schrijven! Je rolt vanzelf wel in het vakje waar je thuishoort. Twee weken pauze is een helaasheid, maar geen onoverkomelijke helaasheid. Succes! Je komt er wel doorheen.
*zingt luidkeels 'I did it myyyyy waaaaay', en doet er nog een gillende rrrr bovenop* x

Valerie zei

Ik ben het met vuur eens meisje.
Poëzie, muziek,...Het is allemaal zo ongelofelijk subjectief. In dat opzicht is zo'n poetry slam gewoon onzin - al is het wel aangenaam voorts...

Luister wel aandacht naar de kritiek, bekijk wat daarvan klopt, gebruik wat ge kunt, en gooi de overbodige elementen in de vuilnisbak. Want het is úw werk...

Unknown zei

Hey Kleine Keizerin,

Allereerst, toch proficiat met je prestatie vorige zondag. Het was trouwens echt kantje-boordje of je het wel in de finale van de avond gestaan, dus zeker niet teveel wakker liggen van de commentaren. Zoals annastasia zegt: het is maar een momentopname, gekleurd met smaken van die dag, overgoten met de saus samengesteld uit min of meer willekeurige jury-ingrediënten. Vergeet vooral niet dat zo'n slams vooral het dichten dichter bij het publiek moeten brengen; hoezeer ze ook op een wedstrijd lijken, eigenlijk is het meer te vergelijken met een spelletje, Dichtionary of zo...
Hoedanook, ook op mijn podium (Per Podium Mobile), steeds welkom. Zondag 18 februari al iets aan de hand? Dan staat het allemaal te gebeuren in café Rood-Wit te Berchem. Laat maar wat weten, en keep up the good work.

Groejtes,
Sacha
PS: Ook ik maak al eens graag een stukje poëzie met 'dwangneurotische' rijm, wat het inderdaad dan al meer doet lijken op een songtekstje... het verschil is nevelig

Anoniem zei

Nathalie, ik ben lang niet zo professioneel als de dichtgenieën achter uw poëziewedstrijd maar neem het van me aan: ik ben al mijn hele leven bezig met (dwang)rijm. Woorden zijn van iedereen en uit ervaring weet ik: je bent al een behoorlijk stadium verder dan dwangrijm! Je weet dat ik niet de grootste fan ben van je ingewikkelde constructies van vroeger. Dat ik je graag een schop onder de kont gaf om je talent eens aan liedjes te besteden... En zonder vriendenvoortrekkerij kan ik zeggen: je mag je gerust al een klein beetje spiegelen aan Mira of Riet hoor. Dat zijn ook maar gewone meisjes met fantasie. Maar spiegel je niet te veel, want je hebt zoveel meer dat zij dan weer niet hebben. Geef het niet op, want ik ken er maar weinig die ideeën aan toffe zinnen en zinvolle rijm kunnen paren. (Het moet natuurlijk ook niet rijmen, dat weet je nu ook! Net als dat het geen elitaire boecht moet zijn waar niemand aan uit kan.) Go with the flow, wees jezelf.

Anoniem zei

wat is dwangrijm eigenlijk?

Anoniem zei

Julian, da's iets dat uitgerekend jij zou moeten weten. :)

Anoniem zei

"een flinke deuk in mijn zelfvertrouwen ......" ?
allez meiske, ge zijt pas begonnen, kben NU pas beroemd, dat heeft me 15 jaar gekost :pp

Anoniem zei

blijf je eigen weg gaan ... laat niet aan je zelfvertrouwen raken ... ga voorzichtig om met raad ... doe niets om anderen te plezieren, want dan verlies je het plezier van het dichten ... ik hoop nog heel wat van jou te mogen lezen!

Anoniem zei

Helaba gij,

laat u niet kisten hé omdat je even een paar puntjes minder kreeg dan een ander, omdat je even een niet zo heel leuke commentaar nadien kreeg en weet dat ik je helemaal niet wilde kwetsen door gewoon eerlijk een feedback te geven want ik deed het net omdat ik je best wel kon waarderen en bovendien graag had en heb.

Ik heb hier ondertussen al heel wat rondgestruind en zag en las mooie dingen. Jij komt er wel en haal nu in hemelsnaam die pen weer boven want ik wil je blijven zien groeien en vooral blijven horen.

En moest vuur dit lezen of moest je vuur zien. Ik ben helemaal geen vakmens (was ik het maar), ik houd gewoon van taal, ik geniet van taal en ik zou iedereen wel de eerste prijs willen geven die ook zo graag met letters en met woorden speelt maar dat kan helaas niet hé?

Ik zal je wel eens ooit vertellen hoe moeilijk het is om in een jury te zitten en zeker wanneer je een aantal dichters al kent en een aantal niet en je eerlijk wil zijn en objectief en niemand wil kwetsen...

Het is bovendien een harde leerschool want hoe vaker je moet jureren hoe onzekerder je zelf wordt, ook ten opzichte van je eigen werk en zeker wanneer je nadien een podium opmoet waar net die dichters aanwezig zijn die je net voordien of net nadien moet gaan beoordelen. Maar ik wijk hier af.

Je bent veel waard en ik waardeer je echt wel of ik had niet de moeite genomen om je nadien uit te leggen waar je je punten had verloren. Dus hop die pen boven het papier en schrijven.

Liefs en sorry te lezen dat ik je toch nog ergens moet verkeerd geraakt hebben, dat was niet de bedoeling.

Lieve groet

kaatje

spinneke zei

opbouwende kritiek is de beste die je kan krijgen.Mira is vetgeil schiterend, en de jury werd gemanipuleerd door zelfmedefinalistpoetryslammer Sascha De Bakker die zijn perfecte concurrent voor de finale er uit wou pikken.u was keigoed,niet vergeten keigoed.

hoof niet laten hangen en chears!

Anoniem zei

Vind ik hier toch dat prutserig commentaar van Spinyopaat over mij? F*cking Sven, check your souurces! Eén, ik heb er niets aan om wat dan ook te manipuleren, en twee, als ge het wilt weten: er is nog een stevige discussie geweest waarbij ik als onpartijdige!! moderator een stevige brok 'stem-van-het-publiek' aan Nathalie heb toegewezen, maar het mocht niet baten, de jury besliste met een meerderheid van stemmen. Ikzelf geef geen punten.
Sorry maat, maar zo'n uitlatingen kan ik niet appreciëren.
Trouwens, als ge alle reacties op deze blog had gelezen in plaats van zomaar met commentaren te smijten, dan had ge allang geweten dat er niets klopt van uw beschimping.
Ik blijf tenminste wel professioneel...
(Sorry Nathalie dat ik zoiets op je blog zet, maar ik denk dat je wel begrijpt dat ik dat niet zomaar over me wil laten gaan).

Groetjes,
Sacha