zondag 4 februari 2007

er bovenop

hoe ik wankel op de traptrede, de bal van mijn voet balancerend op enkele centimeters vastigheid. daarachter, lucht.
hoe ik mijn lichaam naar voor buig, om niet te vallen en hoe paniek mijn ogen een paar seconden wijder maakt, tot ik terug evenwicht vind.
hoe ik uit mijn raam een sigaretje rook, hoewel dat eigenlijk niet mag.
hoe ik twee meisjes door de donkere straat zie lopen. ze dragen allebei een witte jas en zingen een liedje. hun stemmen doorbreken de stilte van een avondrumoerige straat in de stad.
hoe ik vermoeid mijn gedachten laat dremmelen in mijn hoofd na een spontane avond vol lachen en hevig dansen en flessen wijn.
hoe vriendschap toch weer een nieuwe betekenis krijgt, bovenop de vele anderen.
hoe mensen en momenten complementair kunnen zijn.
hoe vervreemd ik mij voel na een middag bij zieke grootvader en lijdende grootmoeder. hoe die wereld niet de mijne is en ik zoek naar verbintenissen maar ze niet wil vinden omdat ik dan moet toelaten dat ik uit hun wereld ben voortgekomen.
hoe ik weet dat ge niet uit een wereld kunt stappen.
hoe ik besef dat ze alleen maar op elkaar gestapeld kunnen worden en ge steeds dieper moet reiken om uzelf te zien.
hoe bang ik ben voor de traagheid van de tijd die sneller is gaan lopen.
buiten adem.
vluchtend.
hoe ik naar u verlang.
hoe ongemakkelijk ik mij voel, een lichaam dat niet weet hoe het zich moet buigen, wanneer ik denk dat ik ga vergeten hoe gij eruit ziet.
hoe ik dan een glas wijn drink, slik en zweet van wachten.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Vrouwe Kleine Keizerin,
Laat ik nu eens de eerste zijn om te reageren.
Veel betekenissen in weinig woorden. Een hele dag gleed aan ons geestesoog voorbij.
Ik onthoud vooral de hunkering naar de geliefde op 't laatst.
Met vriendelijke groeten.

Anoniem zei

Ha gij keizerinnetje,

ik zou je donderdag dolgraag op ons free podium willen horen met deze tekst. Het lijkt dan wel proza maar het is luidop gelezen zuiver, zelfs poëzie, en vooral diep, want eigenlijk lees je drie, neen vier maal meer dan wat er gewoon geschreven staat...

Hier kan ik heel veel van houden.

Liefs en hopelijk tot donderdag?

kaatje wharton

Anoniem zei

en dat raakt

Mr Ruff zei

k'draag je bij me