maandag 1 mei 2006

vallende bloesems

de straten liggen er vandaag maar grauw bij. één mei zou anders een feestdag moeten zijn… maar de wolken hangen laag, lijken te moe om langs de hemel tikkertje te spelen. weemoedig drijven ze op de zware lucht die de stad uitzweet.

het enige mooie zijn de lentebloesempjes die verspreid liggen op de donkere straatstenen. het zijn de perenbomen die hun bloemen loslaten, ze laten meevoeren door de wind. de kleine witte stipjes dwarrelen omlaag, vallen voor je voeten, bedekken het asfalt met hun kortstondige leven. ze ruiken zoet. zo zoet.

het hangt af van je eigen gemoed of je er vrolijk of juist droevig van wordt. als je glimlachend je huis uitstapt, zou je van het éne stipje naar het andere kunnen springen. de bloesempjes zouden een hoop beloften inhouden. een lente. een zomer. samenzijn.

als je neergedrukt wordt door complexe gedachten, als je verdwaalt in het doolhof van je overpeinzingen, houden de gevallen bloesems de melancholie vast.
donkere verlaten straten bedekt met witte stippen worden irreëel, haast surrealistisch. de wereld lijkt de wereld niet meer. je bent een vreemde voor jezelf.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Doet me denken aan een mooi gedicht van Herman de Coninck. Ik vind het niet op het net, maar het gaat ongeveer als volgt :

Peren moeten tenslotte toch maar peren worden.
Toch proberen ze elk jaar weer een bloesempje.
Ze zullen het wel nooit leren.

(Hier wint ,zoals steeds, tijdelijk het mooie...)

Anoniem zei

voor mij geen feest maar een werkdag. de peren zijn op, ik val er eens af van-daaaag!

Anoniem zei

heej nathalie!

in het hoeveelste jaar journalistiek zit je eigenlijk? ik heb trouwens nog een uitnodiging voor jou. (ik geef dit weekend nl een reggae-ragga-party in de ardennen voor mijn 24ste verjaardag!!) als je wil kan je me toevoegen op msn zodat ik de uitnodiging kan doorsturen!

tint@hotmail.com

baaaaiii... kussie van tint

wannesdeloore zei

kan het zijn dat je blog al een paar daagskens niet ge-update wordt?
Want mijn feedreader leest alles, maar hier niet...
Maar om te zeggen: schoon interviewke op A'penblogt! Artisanaal en Bangelijk als het ware...

nathalie zei

asjeblief wannes :) eindelijk de langverwachte update°