dinsdag 17 oktober 2006

nieuws uit de ivoren toren

niets te vertellen vandaag.
maar wel blij geweest.
geen inspiratie om mooi te schrijven.
alleen zin om niets te doen.
en een beetje blij te zijn.

als een schrijver op een dag geen woorden meer vindt. gaat hij dan dood?
als een schrijver op een mooie dag de woorden voor zich uit ziet fladderen, hij springt en roept, loopt er achter aan. maar de woorden vliegen hoger en hoger. bezorgen hem de tantaluskwelling van zijn leven. blijft hij dan leven?

woordvolgorde, zinsstructuren, spaties, komma’s en punten zijn wederom bewust gekozen. na een journalistieke discussie te hebben gehad over het wel of niet toepassen van kunstzinnige vrijheid op woorden, heb ik (wederom) voor mezelf vastgesteld dat ik lak heb aan regels. en ze graag aan mijn laars lap. zodoende.

misschien gaat de kleine keizerin verhuizen. ik ben uit mijn ivoren toren gegroeid.
misschien zoek ik een nieuw huisje. een houten huisje op palen, boven de rivier.
of een klein kasteeltje, met veel torentjes en haarden.

misschien.. misschien is een woord met veel ruimte in zich. als ik 'misschien' zou schilderen, zouden de lijnen heel vaag zijn. de kleuren licht, maar de spanning voelbaar onder die éne felle penseelstreek.

1 opmerking:

Anoniem zei

zonder jou zijn alle dromen op
geborgen is het gras onder mijn voeten
weggemaaid het laatste greintje geluk
gestold door zon en maan en jou

vergeten weggestuurd als een hond
levend gevild ontvleesd gedumpt
in drek en vuiligheid maar als jij
er bent houdt mijn verdriet op

met bloeden als jij naar mij toekomt
en zwijgzaam openvouwt luidruchtig
met je lichaam spreekt en ademt

in mijn bloed dan ga ik badend
in jouw zomer door de mand en
zal nooit van jou genezen