maandag 17 april 2006

stijlbreuk?

dat ik niet van hoofdletters houd, was waarschijnlijk al opgevallen. ik vind ze meestal grof en lomp, een beetje extraordinair soms, alsof het grammaticaal van belang is dat elke eerste letter van een zin wordt benadrukt. het einde van een zin wordt aangegeven door een punt, een vraag- of een uitroepteken. waarom dan het begin van de volgende zin nog eens kenmerken door een grote letter? zin-loos.
het gebruik van een kapitaal is in mijn literaire wereld enkel toegestaan bij een woord dat ik in de belangstelling wil plaatsen.

ook heb ik mijn bedenkingen bij drie puntjes als zinsafsluiter (…). vroeger was ik er fan van. ik gebruikte het te pas en te onpas, als om het ernstige van mijn puberale diepzinnigheid in de verf te zetten. het duidde immers op oneindigheid. als lezer kon je verder denken dan die drie bolletjes, kon je verder reizen op pad waarvan het begin was uitgestippeld.

nu zie ik liever twee puntjes. als je ze ziet staan, voel je het gebrek van het derde. voel je de aarzeling. het oneindige -dat niet meer oneindig is omdat drie puntjes zo’n ‘taalbegrenzing’ met zich meebrengen- wordt opnieuw oneindiger doordat die twee stipjes breken met de traditie van de drie.

ik ga voor de stijlbreuk..

9 opmerkingen:

Anoniem zei

...

(Amen!)

glowbutterfly zei

ik hou wel van drie puntjes... betrap mezelf erop dat ik daar erg vaak gebruik van maak. bij mij zijn die drie puntjes dus eerder een uiting van mijn stijlconsistentie! nah...

Anoniem zei

puntjes hebben in mijn ogen soms wel iets mysterieus maar niet als ze met veee...eee...eeel zijn.

nathalie zei

steeds, de mensheid zal er nooit in slagen iets te beschrijven wat niet ten volste bewust ervaren kan worden. maar wat kunnen we anders doen dan blijven proberen? het houdt de geest levendig :)

Anoniem zei

EiGenLijk Vind iK dAt nOg niET zO Een SleCHt iDee OM hoofDletTers Weg Te laTen eN DiE DRie pUntjEs Vind Ik ...aL...HeleMAal...OverBodig...

yab zei

Persoonlijk vind ik het erg vervelend om een tekst te lezen zonder hoofdletters in, zelfs al zet je er dan nog leestekens bij. Het maakt het lezen (vooral het snellezen) moeilijker. Je schrijft toch vooral om gelezen te worden, niet?

denjames zei

ik probeer ook in mijn schrijfselen vooral mijn gedachten te formuleren, niet om grammaticaal correct te liggen wezen... vandaar ook een Groot Gebrek aan hoofdletters bij mij, met dan hier en daar enkele uitzonderingen om ook mijn eigen grammatica niet te hoeven volgen...
de-drie-punten-zinseindes begonnen als persiflage, maar zijn nu ook goed ingeburgerd... beter dan een enkel punt, in alle geval (belgium, 1 point)... om over nieuwwoorderij maar te zwijgen...
en dus helaas pindakaas voor yab, maar ik schrijf nog altijd om te schrijven...

Anoniem zei

Dat is duidelijk. Het maakt duidelijk verschil om te weten of het 'niet met hoofdletters schrijven' bewust gebeurt of niet. Ik hoop dat je je niet stoort aan anderen die wel hoofdletters gebruiken?

Anoniem zei

Vrouwe Nathalie,
Het niet gebruiken van hoofdletters, dat is toch eigenlijk de zaak nodeloos moeilijk maken? Men schrijft al eeuwen de eerste letter van een zin met een hoofdletter, waarom dat nu plots veranderen?
Elke zin is een afgerond geheel en dat kun je volgens mij best op die manier symboliseren. een zin laten beginnen zonder hoofdletter, dat is die zin onrecht aandoen. Bekijk maar eens bovenstaande zin. Het lijkt wel of dat arme zinnetje gestraft is, ocharme. Het lijkt wel een mooi afgewerkte wandelstok waar nu plots een stuk van afgebroken is.
En bent u niet een héél klein beetje ijdel, dat u beslist hebt dat mensen die hun zinnen wél met een hoofdletter beginnen eigenlijk fout bezig zijn?
Een boze reactie verwachtend,
Uw,
Drs. Johan Arendt Happolati
(mijn academische titel is dan weer geen ijdelheid: die is zo bombastisch dat het lachwekkend is)