zondag 21 januari 2007

grootmoeder

grootmoeder
gij lieve oude vrouw
als ge daar alleen aan uw raam zit
zal ik een stoel pakken
en mij naast u zetten

ik zal mijn zakdoek zoeken
en uw tranen betten
ik zal mee naar buiten staren
naar de kou die binnendringt

heel onze wereld lijkt te bevriezen
ik zal uw hand in de mijne nemen
en zwijgzaamheid verkiezen
boven lege woorden die doen versplinteren

ik denk aan u
ik denk aan u
gij zit in mijn hoofd
ik zie u zitten aan uw raam
gij zijt al van zoveel dierbaren beroofd

9 opmerkingen:

Brecht zei

verdikke!
niet iets voor nieuwjaar lijkt me

Anoniem zei

een van de mooiste gedichtjes ter ere van grootouders die ik al gelezen heb...

Valerie zei

Ik vind het heel pakkend geschreven - kan me er zo al een beeld bij voorstellen

en beste liefste nathalie keizerin: blijft gij aub in de gij-vorm schrijven. Dat is zo mooi en zo authentiek en zo confronterender!

Anoniem zei

wat een prachtig gedicht. Zoveel woorden verweven in een rag van liefde.

hl@transplant zei

Mooi geschreven....

vrouwenliefhebster zei

Ik voel me bij dit gedicht zelf helemaal aangesproken. Een aangename manier om terug te denken aan mijn overleden grootmoeder, merci!

Anoniem zei

Dit is echt prachtig. Een eerlijk gevoel in een eerlijke tekst, en zo verschrikkelijk herkenbaar: je hebt me geraakt.

Frans Vlinderman zei

Gij spreekt schoon over uw grootmoeder, dat doet gij, en ge doet dat zo goed, dat het ook aan gene zijde deugd moet doen.

Als je wil, kan je deze link even kopiëren in je browser, dan zie je op mijn dankbaar forum jouw gastgedicht staan...

http://vlinderiaans.superfora.be/viewtopic.php?t=18

Groet,


Frans V.

Enno Nuy zei

Een ontroerende hommage. Ge zijt van parelmoer, gij keizerin. Mag ik je eren met een link, of vindt ge dat overdreven? Dat ge en gij is niet van mij, ik ben immers geen Vlaming, maar ik vind het zo mooi, zo zachtmoedig.